بیماری آمیبی (Amoeba) چیست

بیماری آمیبی (Amoeba) چیست
 

بیماری آمیبی که به ندرت سبب نابود شدن کلنی‌ها نیز می‌شود اما عمدتا سبب تضعیف آنها می‌گردد.
به ضعف بهاری یا ناپدید شدن بهاری نیز مشهور است. این آمیب به اندام های دفعی زنبورعسل یعنی لوله های مالپیگی حمله می کند.
ضمن رشد و نمو و تکثیر در سلول های دفعی اطراف لوله های مالپیگی موجب از بین رفتن آنها می‌شود. کیست ها از طریق روده باریک به رکتوم منتقل شده و همراه مدفوع زنبور دفع می گردد.

تاریخچه :
بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ از آلمان گزارش شد. تاکنون از سوئیس، آمریکا، چک‌واسلواکی، انگلستان، کانادا، روسیه، یوگسلاوی، نیوزلند و چند کشور دیگر گزارش شده است.

عامل و انتقال بیماری آمیبی :
عامل بیماری مالپیگاموئبا ملیفیکا Malpighamoeba mellificae  می‌باشد.

انتقال و بیماریزائی :
زنبوران کارگر بالغ با خوردن کیست آمیب، آلوده می‌شوند. کیست آمیب در مجرای گوارش و به خصوص در انتهای خلفی روده میانی یا راست روده جمع می‌شود و بعد از جوانه زدن، مستقیما از فضای داخلی پایین سلول‌های اپی‌تلیال تغذیه می‌کند. آمیب بعد از ۲۸-۱۸ روز، کیست خود را تشکیل می‌دهد. اندازه کیست‌ها ۸-۵ میکرون است و می‌توان آنها را در سراسر لوله‌های مالپیگی مشاهده کرد. کیست‎هایی که تولید شده‌اند، وارد روده شده و دفع می‌شوند.
عفونت ناشی از مالپیگاموئبا ملیفیکا، تقریبا ۶ هفته زودتر از عفونت نوزمائی مشاهده می‎شود و مانند عفونت نوزما در ماه‌های فروردین (آوریل) و اردیبهشت (می) شدید است. زنبوران ملکه یا نر در شرایط طبیعی دچار آمیب نمی‌شوند.

علائم بیماری آمیبی :
علائم بالینی بیماری، ناشی از تخریب لوله‌های مالپیگی و اختلال در وظایف آنها است.
کلنی‌های آلوده، تولید عسل را به آهستگی شروع می‌کنند و میزان ان را از مقدار بسیار کم و طی زمان طولانی به وضعیت عادی می‌رسانند.
برخی محققان گزارش داده‌اند که عفونت آمیبی به تنهایی نیز قادر به مرگ کلنی است اما بیشتر محققان توام با عفونت‎های همراه به خصوص نوزما را سبب مرگ کلنی می‌دانند.

تشخیص و کنترل بیماری آمیبی :
از آنجاییکه این تک یاخته‌های آمیبی در لوله‌های مالپیگی زنبوران بالغ یافت می‌شوند.
تشخیص بیماری فقط با نمونه‌برداری و آزمایش لوله‌های مالپیگی در زیر میکروسکوپ به جهت مشاهده کیست‌های آمیب است.

پیشگیری و کنترل :
تاکنون داروی موثری برای این بیماری توصیه نشده است ولی روش های پیشگیری و مدیریت صحیح و ضدعفونی کردن قاب ها و قسمت های مختلف کندو در این مورد موثر است.